5. DE HEDENDAAGSE MENS ACHTER DE TOESCHOUWER

De actuele mens is natuurlijk maar even toeschouwer van hedendaagse kunst. Die activiteit is maar een fractie van zijn bezigheden.
Museale en aanverwante kunstinstellingen hebben niet echt een diepgaand inzicht in wie schuilgaat achter het begrip 'volwassen toeschouwer'. De individuele persoon blijft de Ander die we niet kennen. Op zich is dit ook niet verwonderlijk; je kan niet elke volwassen bezoeker op zijn hoogst individuele eigenheid bedienen. Zij proberen zo goed mogelijk in te spelen op een algemenere deler, zowel van hun bestaande bezoekers als van specifieke groepen die ze willen aanspreken. Anderzijds is het wel interessant om te checken met welke bril er vanuit verschillende wetenschappelijke disciplines naar de hedendaagse volwassene gekeken wordt.
“We hebben schema’s nodig om de wereld om ons heen te begrijpen. Maar dit is niet de enige wereld waarmee de mens bevredigend moet leren omgaan. Hij moet tevens zijn innerlijke wereld leren begrijpen en beheersen: ook met deze moet hij een zekere overeenstemming bereiken. En ook hiervoor hebben we schema's nodig”.[247] 

Het is niet de bedoeling exhaustief alle wetenschappelijke domeinen af te lopen of een gedetailleerde stand van zaken (pro's en contra's) binnen een bepaald domein weer te geven. In dit deel wil ik vooral een kader schetsen waarin de volwassen toeschouwer met nood aan info zich beweegt.
De vragen die hierbij het uitgangspunt vormen zijn:
Hoe ziet de wereld eruit waarin de actuele mens leeft? Hoe beweegt die volwassene zich daarin? Hoe wordt er actueel vanuit verschillende invalshoeken naar non-verbale communicatie en intuïtie gekeken? Dit zijn namelijk belangrijke aspecten bij de vraag waarop we in het praktisch deel inzicht willen krijgen.


________________________________
[247] (Storr, 1975, pp. 171-172)