5. DE HEDENDAAGSE MENS ACHTER DE TOESCHOUWER
De actuele mens is
natuurlijk maar even toeschouwer van hedendaagse kunst. Die activiteit is maar
een fractie van zijn bezigheden.
Museale en aanverwante kunstinstellingen hebben niet echt een diepgaand inzicht in wie schuilgaat achter
het begrip 'volwassen toeschouwer'. De individuele persoon blijft de Ander die
we niet kennen. Op zich is dit ook niet verwonderlijk; je kan niet elke volwassen
bezoeker op zijn hoogst individuele eigenheid bedienen. Zij proberen zo goed mogelijk
in te spelen op een algemenere deler, zowel van hun bestaande bezoekers als van
specifieke groepen die ze willen aanspreken. Anderzijds is het wel interessant
om te checken met welke bril er vanuit verschillende wetenschappelijke
disciplines naar de hedendaagse volwassene gekeken wordt.
“We hebben schema’s
nodig om de wereld om ons heen te begrijpen. Maar dit is niet de enige wereld
waarmee de mens bevredigend moet leren omgaan. Hij moet tevens zijn innerlijke
wereld leren begrijpen en beheersen: ook met deze moet hij een zekere
overeenstemming bereiken. En ook hiervoor hebben we schema's nodig”.[247]
Het is niet de bedoeling exhaustief alle wetenschappelijke domeinen af
te lopen of een gedetailleerde stand van zaken (pro's en contra's) binnen een
bepaald domein weer te geven. In dit deel wil ik vooral een kader schetsen
waarin de volwassen toeschouwer met nood aan info zich beweegt.
De vragen die hierbij
het uitgangspunt vormen zijn:
Hoe ziet de wereld
eruit waarin de actuele mens leeft? Hoe beweegt die volwassene zich daarin? Hoe
wordt er actueel vanuit verschillende invalshoeken naar non-verbale communicatie
en intuïtie gekeken? Dit zijn namelijk belangrijke aspecten bij de vraag waarop
we in het praktisch deel inzicht willen krijgen.
________________________________
[247]
(Storr, 1975, pp. 171-172)