3. KIJKEN

Het visuele zintuig is het meest voor de hand liggende als het om beeldende kunst gaat. In de hedendaagse beeldende kunst worden ook andere zintuigen aangesproken, maar de visuele waarneming blijft het belangrijkst. Het oog. Zien. Kijken.

Zien is het direct visueel registreren, het opnemen. Kijken is een bewuste en aandachtige vorm van direct zien. Het is kijken dat de basis vormt voor communicatie met hedendaagse kunst.

 

“Leonardo Da Vinci schreef al zijn wetenschappelijke en artistiek prestaties toe aan hetzelfde idee, dat hij 'sapervedere' noemde, 'weten hoe te zien'. We zouden deze gave ook 'visuele intelligentie' kunnen noemen”.[138]

“Ons vermogen om te zien, te begrijpen wat we zien en iets te doen met die informatie is afhankelijk van de ongelofelijke verwerkingscapaciteit van de hersenen, die weer volkomen afhankelijk is van ons neurale netwerk.” Maar “onze hersenen kunnen niet alles zien, en al helemaal niet alles verwerken. […] We kunnen onze hersenen trainen meer te zien en nauwkeuriger te observeren.” “Wetenschappers hebben ontdekt dat kijken op zich al een enorme impact heeft op het functioneren van het brein. ‘Ervaring door observatie activeert zenuwcellen die het functioneren verbeteren waardoor het leerproces wordt versneld en de leercapaciteit wordt vergroot’ […] Op zoek gaan naar objectieve feiten (wie, wat, wanneer, hoe) en die rangschikken. Hoe onbekender het gebied, hoe meer mogelijkheden je krijgt om je waarneming opnieuw scherp te stellen en te ontsnappen aan wat psychologen 'functionele fixatie' noemen, of de gewoonte de dingen vanuit slechts 1 perspectief te zien.” “Onze waarnemingen worden gevormd door observaties via alle zintuigen, maar we gaan gemakkelijk en te vaak alleen af op het visuele.” “In feite is het vermogen om je gezichtspunt, of de reactie, of het belang van anderen voor te stellen, een van de belangrijkste cognitieve gereedschappen die wij als mens bezitten, omdat het ons niet alleen maar welwillender maakt jegens anderen, maar omdat we ook beter waarnemen als we met ze te maken krijgen”.[139]

 

“Eerst is er het oog, 'gewoon kijkend' naar de objecten, gewoon wat mentale aantekeningen maken over hun namen en hun plaatsen; maar net onder de oppervlakte zijn er andere krachten die niet helemaal kunnen worden uitgesproken, die zich een weg banen door de gedachten van de kijker”.[140]

Het komt er in de eerste plaats op aan om goed te kijken als je naar hedendaagse kunst kijkt. Wat zie ik? Hoe zit dat in elkaar? Wat zie ik nog meer? Dat lijken eenvoudige vragen, maar ze houden de aandacht vast. Op die manier verlaat je het automatisch waarnemen en neem je de tijd om aandachtig te observeren. Dan bemerk je zoveel meer. Dan wordt het louter zintuiglijke registreren gekoppeld aan de eigen ervaringswereld.

Neem bijvoorbeeld een religieuze afbeelding. Het snel visueel waarnemen of zelfs het iets trager iconografisch lezen van wat je ziet is niet gelijk aan de intrinsieke waarde die de afbeelding heeft voor de gelovige. Het gaat voorbij aan de reden waarom een figuur zo afgebeeld is, met bepaalde attributen, specifieke kleuren, vormgeving etc. Het gaat niet in op wat het beeld in die hoedanigheid voor de gelovige kijker uitstraalt. Dat is een lezen op dieper niveau gevoed door een innerlijk weten, door de ervaringswereld van de gelovige kijker.

 

Bij het omkaderen van hedendaagse kunst wordt reeds jaren voldoende aandacht besteedt aan het trager en dus aandachtiger kijken. Het is een bewustwordingsproces dat ook in het dagelijks leven op gang komt: trager wandelen in de natuur, mindful eten, met volle aandacht leven. Om het met de woorden van Edel Maex te zeggen: “We brengen onze aandacht bij wat zich nu voordoet in de zintuiglijke werkelijkheid”.[141] Dat vertraagt het kijken en maakt ons bewuster van de koppeling met onze eigen ervaringswereld. Dat opent de deur naar een rijkdom in het kijken.


________________________________
[138] (Herman, 2016, p. 10)
[139] Ibid., pp. 3, 4, 11, 13, 16
[140] (Elkins, p. 33)
[141] (Maex, 2017)