1. waarom dit onderzoek / wat vind je op deze blog


WAAROM DIT ONDERZOEK

De vele educatieve werkingen in musea ten spijt, de vele lezingen over en introducties tot (zelfs op de meest creatieve manieren) ten spijt, blijft hedendaagse kunst een onverstaanbare taal spreken. Voor zeer veel mensen toch.

Is het probleem relevant? Volmondig JA.

Voor mij is dit gegeven zeer relevant en zeker diepere studie en veldonderzoek waard. Voor mij is het een zeer vreemd verschijnsel dat de kunst die nu gemaakt wordt en bestempeld wordt als hedendaagse kunst een taal spreekt die niet spontaan communiceert terwijl die toch gemaakt wordt door mensen die hier en nu leven, die het in hun werk over iets actueels willen hebben dat hen raakt.

Het is vreemd dat er een hele economie bloeit en groeit op die hedendaagse kunst terwijl deze kunst voor de meeste mensen nog steeds een taal spreekt die ze niet begrijpen.

Maar is dat wel zo? Is die taal echt zo onbegrijpelijk?

Wat als we het perspectief van waaruit naar hedendaagse kunst wordt gekeken nu eens lichtjes wijzigen?

 

WAT VIND JE OP DEZE BLOG

Vooraleer een praktisch onderzoek op te zetten is het verkennen van het terrein niet enkel belangrijk maar ook interessant. Het biedt een theoretisch kader voor de vraagstelling. Daarnaast geeft het ook een inzicht in de recente stand van zaken in verband met onderzoeken op het gebied dat ik in het boek bevraag.

Aanvankelijk wilde ik een uitgebreide achtergrond in het boek opnemen. Na veel wikken en wegen heb ik besloten om dat niet te doen. Het is niet noodzakelijk voor de leesbaarheid van het verslag van het praktisch onderzoek. Maar omdat ik die info al had uitgeschreven bedacht ik om ze op te nemen op een website of blog.

Ze hebben niet de pretentie volledig te zijn. De aspecten die aan bod komen zijn zovele aspecten die belangrijk zijn om mee te nemen als we spreken over hedendaagse kunst, de actuele mens, nadenken over aspecten in communicatie etc.

Elk aspect is als een apart item online gezet. De nummering geeft de volgorde aan. Om de structuur van het theoretisch deel gemakkelijker te kunnen volgen is hierna een beknopte inhoudstabel opgenomen.



BLOG POSTS

1.    Waarom dit onderzoek / wat vind je op deze blog
2.    Een theoretische omkadering van de kunstscene
        A.    Verkennende ronde in de museumwereld
        B.    Waar de curator aandacht aan besteedt
        C.    De educatieve dienst biedt een opstapje aan
        D.    De invloed van kunsttheoretici
        E.    En de kunstenaars, wat is hun houding?
        F.     Bekeken vanuit de positie van het hedendaags kunstwerk
        G.    De toeschouwer, wie is hij en wat wil hij?
        H.    Maar waar wringt dan het schoentje?
        I.      Parabel van de mandala
3.    Kijken
4.    Communicatie, daar draait het toch om
        A.    Wat is communicatie & hoe zit dat bij hedendaagse beeldende kunst
        B.    Non-verbale communicatie, gevoelens en emoties volgens de actuele wetenschap
        C.    Wat is intuïtie
        D.    De impact van non-verbale communicatie op betekenis geven?
        E.    Empathie voor hedendaagse kunst
5.    De hedendaagse mens achter de toeschouwer
        A.    In welke wereld leeft die toeschouwer
        B.    De toeschouwer als individu
6.    Praktisch onderzoek
7.    Vertalingen en literatuur
8.    Bijlagen


ps: deze blog wordt niet bijgewerkt met recentere artikels. DIt is een neerslag van de periode van vooronderzoek.